نسل جوان ایران

علوم انسانیادیان شناسیاسلام

بررسی احکام نکاح در اسلام با ادیان ابراهیمی و زرتشت

ارسال کننده : جناب آقای رضا رحیمی
سطح فعالیت : مدیر کل
ایمیل : reza.rahimi663[@]gmail.com
تاریخ ارسال : ۲۱ تیر ۱۳۹۴
دفعات بازدید : 3132
زبان نوشتاری : فارسی
تعداد صفحه : 151
فرمت فایل : word,pdf
حجم فایل : 3.894mb

قیمت فایل : 30,000 تومان
خرید فایل

امتیاز مثبت : 0
امتیاز منفی : 0

پایگاه مقاله نسل جوان ایران

راغب در مفردات مينويسد كه حقيقت نكاح در عقد است. «راغب در مفردات مينويسد كه حقيقت نكاح در عقد است للجماع، و محالٌ انْ يكون في الاصلِ للجماع ثم استعيرَ للعقد،لأن اسماء الجماع كلها كنايات للجماع، و محالٌ انْ يكون في الاصلِ للجماع ثم استعيرَ للعقد،لأن اسماء الجماع كلها كنايات.» النكاح بهمعني مدلول العقد الذي هو حصول السلطه للزوج علي بضع الزوجه، لأنه المفهوم العرفي من قوله، فلان زوج فلانه،أي يكون مسلطاًعلي بضعها ولولم يقع منه وط [1].

اصل نكاح بر عقد وضع شده و سپس به طور استعاره در جماع استعمال شده است و محال است كه در اصل لغت به معناي جماع باشد و سپس در عقد استعمال شود چون همه الفاظي كه براي جماع ميباشد به خاطر قبيح بودن ذكر آن كنائي است. پس نكاح به معناي مدلول عقد آنچناني است كه به واسطه آن زوج بر استمتاعات جنسي زوجه تسلط پيدا ميكند و مفهوم عرفي از اين گفتار كه فلاني زوج فلاني ميباشد آن است كه او مسلط بر استمتاعات جنسي از اوست گرچه نزديكي واقع نشده باشد [2].

در اصطلاح حقوق نیز به طور کلی، «نكاح قراردادي است كه به موجب آن زن و مردي، به منظور تشكيل خانواده و شركت در زندگي با هم متحد مي شوند.» نكاح از عقودي است كه جنبه مالي و غير مالي را داراست. زيرا از طرفي، در اثر عقد نكاح مرد موظف مي شود كه نفقه زن و ساير اعضاي خانواده را بپردازد و مالي را به عنوان مهريه به زن بدهد، ازسوي ديگر، زن و مرد براي تشييد مباني خانواده و تربيت فرزندان با هم همكاري مي كنند [3]. بنابراین، مي توان چنین استنباط كرد؛ نكاح، عقدياست كه به منظور تشكيل خانواده و بارضايت طرفين به داشتن حق تمتع جنسي، بين زن و مرد بسته ميشود كه در بردارنده وضعيت حقوقي خاصي از قبيل پرداخت نفقه، مهريه از طرف مرد و همچنين ارث بردن از يكديگرمي باشد.

 

[1] راغب اصفهانی ،مفردات، ص 505، في ماده نكح

[2] سيدي بنابي، باقر؛ عسگر نظري احمدآباد، بررسي نكاح معاطاتي از نظر فقه و حقوق موضوعه، فصلنامه تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی - شماره 23، 1390، ص 90

[3] كاتوزيان، ناصر،حقوق مدني، ص 20

 

 فصل اول. 6

کلیات پژوهش... 6

1-1. مقدمه. 7

1-2. مفهوم لغوی نکاح 7

1-3. نكاح در اصطلاح 8

1-4. ازدواج در عهد قدیم 10

1-5. ازدواج در عهد جدید 10

1-6. تعریف نکاح در قرآن 11

1-7. اقسام نکاح 13

1-8. احکام نکاح 14

1-9. ازدواج های حرام در قرآن 15

1-10. حكم ازدواج در اسلام 24

فصل دوم. 27

احکام نکاح.. 27

مقدمه. 28

2-1. خطبه ی عقد. 28

2-2-1.در دین اسلام 29

.. 29

2-1-2. در دین مسیحیت 37

2-1-3. در دین یهود. 38

2-1-4. در دین زرتشت.. 39

2-2.موارد و موانع زناشویی 40

2-2-1. در دین اسلام. 40

2-2-2. در دین مسیحیت 44

2-2-3. در دین یهود. 44

2-2-4. در دین زرتشت.. 45

جمع بندی.. 46

فصل سوم. 47

موارد امکان فسخ ازدواج.. 47

مقدمه. 48

2-1. حق برخورداری از فسخ نکاح.. 48

2-2. فوری بودن خیار (حق) فسخ.. 48

2-3 موارد امکان فسخ در اسلام 49

2-4-1. عیوب.. 51

الف-عیب مشترک.. 54

ب-تدلیس (فریبکاری). 55

ج-فقدان بکارت.. 56

2-4-2. ازدواج با مرتدان. 57

2-4. فسخ ازدواج در مسیحیت 69

2-5. فسخ ازدواج در یهودیت 72

2-6-1. همسر عگونا75

2-6-3. بحران جامعه یهود در موضوع طلاق.. 76

2-6-4. دیدگاه ابن میمون در مورد دادن گط یا «اختیار کامل»77

2-6-5. فسخ ازدواج در آیین زرتشت.. 78

جمع بندی.. 83

فصل چهارم. 85

تقسیم ارث.. 85

مقدمه. 86

3-1. تقسیم ارث میان زوجین در اسلام. 86

3-1-1. احكام فقهي دربارة سهم ارث زن از اموال شوهر. 90

الف) سهم زوجه بدون فرزند. 90

ب) سهم زوجه صاحب فرزند. 92

3-2. تقسیم ارث بین زوجین در مسیحیت.. 92

3-3. تقسیم ارث میان زوجین در یهودیت.. 94

3-3-1. مورد صلفحاد. 95

3-3-2. در قانون خاخام ها96

3-3-3. استثنائات.. 97

3-3-4. زن و شوهر. 98

3-3-5.ازدواج مرد با زن برادر متوفای خود. 99

3-3-6. وضع وصیت نامه. 100

3-3-7. ازدواج مرد با زن برادر متوفای خود. 103

3-3-8. وضع وصیت نامه. 104

3-4. تقسیم ارث میان زوجین در آیین زرتشت.. 104

جمع بندی.. 107

ازدواج مجدد و احکام عده108

مقدمه. 109

بخش اول:ازدواج مجدد. 109

4-1.ازدواج مجدد در اسلام 109

4-1-1. ازدواج مجدّد مرد. 109

4-2-2. ازدواج مجدّد زن. 109

4-2. ازدواج مجدد در مسیحیت.. 111

4-3. ازدواج مجدد در آیین یهود. 112

4-4. ازدواج مجدد در آیین زرتشت.. 113

بخش دوم: احکام مربوط به عده115

4-5. عده در اسلام 115

4-5-1. دلائل اثبات عده117

4-5-2. عده در نكاح موقت.. 121

4-5-3. دلائل عدم عده121

الف-عدم بارداري.. 121

ب-عدم قاعدگي.. 123

4-6. احکام عده در مسیحیت.. 125

4-6-1. کشورهای اروپایی.. 125

الف-فرانسه. 126

ب-ایتالیا128

ج-انگلستان. 130

د-ایالات متحده آمریکا132

4-7. احکام عده در آیین یهود. 133

4-8. احکام عده در آیین زرتشت.. 134

جمع بندی.. 134

فصل ششم. 138

جمع بندی و پیشنهادات.. 138

جمع بندی.. 139

 

ازدواج وحدتی اجتماعی یا قراردادی قانونی بین مردم است که باعث بوجود آمدن خویشاوندی می‌شود. این عمل در روابط میان اشخاص یک سنّت- معمولاً صمیمی و جنسی- که به طُرُقِ مختلف این مسئله تصدیق شده‌است- و وابسته به فرهنگ یا شاخه‌های فرهنگ در هر زمینه‌ای که درک بشود، می‌باشد. همچون یک اتحاد غالباً توسط مراسم عروسی رسمی می‌شود، که شاید به آن زناشویی هم گفته شود. در این فصلازدواج را از دیدگاه لغوی و اصطلاحی مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین به اقسام، احکام کلی ازدواج اشاره خواهد شد.

برای این فایل تا کنون نظری ارسال نشده است

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید

تعداد کاراکتر مجاز:

برچسب های مرتبط


فهرست کتابخانه نسل جوان ایران

تاییدیه های سایت


درگاه بانک ملت

شبکه های اجتماعی نسل جوان ایران


فن آوری های روز دنیا


آرشیو فن آوری های روز دنیا

جدیدترین اخبار سایت


پایگاه خبری نسل جوان ایران