نسل جوان ایران

علوم انسانیحقوقحقوق ثبت

از سنت قرارداد اجتماعی تا دو اصل عدالت

ارسال کننده : جناب آقای رضا پذیرا
سطح فعالیت : مدیر
ایمیل : renzo8445[@]gmail.com
تاریخ ارسال : ۲۷ مهر ۱۳۹۶
دفعات بازدید : 41
زبان نوشتاری : فارسی
تعداد صفحه : 22
فرمت فایل : pdf
حجم فایل : 280kb

قیمت فایل : رایگان
دانلود فایل

امتیاز مثبت : 0
امتیاز منفی : 0

پایگاه مقاله نسل جوان ایران

سنت قرارداد اجتماعی در تاریخ فلسفه ی سیاسی از اهمیت خاصی برخوردار است. نظریه پردازان کلاسیک سنت قرارداد اجتماعی، مثل لاک، روسو و کانت، قرارداد اجتماعی را برای برقراری مرجعیت سیاسی به منظور غلبه بر مشکلات زندگی در وضعیت بی قانونی امری لازم می دانستند. جان رالز در نظریۀ عدالت خود رویکرد تاز های به نظریۀ قرارداد اجتماعی دارد. او طرف های قرارداد یای را برای انتخاب اصول عدالت فرض می کند که به تعیین اصول اخلاقی که نهادهای سیاسی جامعه را شکل می دهد، می پردازند. طرف های قرارداد در دیدگاه رالز در موقعیتی فرضی به نام موقعیت اولیه قرار دارند. این افراد آزاد، برابر و عقلانی اند و در پرده جهل هستند؛ به این معنا که از خصوصیاتی مانند جنسیت، جایگاه اجتماعی، جهتگیری مذهبی و برداشت نام می برد که اصول عدالت و « تعادل تأملی » خود از امر خیر ناآگاه هستند. رالز در این موقعیت از فنی به نام داوری های سنجیده ی ما را با هم هماهنگ می کند. در موقعیت اولیه، طرف های قرارداد دو اصل عدالت، یعنی اصل آزادی و اصل برابری را انتخاب م یکنند. مفهوم موقعیت اولیه تفسیری از دیدگاه کانت دربارۀ اصل آزادی اراده و امر مطلق است. توصیف این موقعیت است که فرد را قادر م یسازد ، هنگام عمل به اصول انتخاب شده در این موقعیت، طبیعت ذاتی خود را به عنوان انسان آزاد و خودآیین نشان دهد. بنابراین رالز از قرارداد اجتماعی برای مشروعیت بخشیدن به مرجعیت سیاسی استفاده نمیکند، بلکه او با استفاده از موقعیت اولیه مفهومی از طبیعت انسان را ارائه م یکند که لیبرال ها همواره از آن سخن گفته اند؛ فرد آزاد شده، فردی که از هرگونه فشار اجتماعی، سنتی و یا سیاسی رها شده است.

چکیده

مقدمه

سنت قراداد اجتماعی

بهره گیری رالز از قرارداد اجتماعی

موقعیت اولیه

شرایط عدالت

پرده ی جهل

قیود صوری حاکم بر مفهوم حق

عقلانیت طرفها

تعادل تأملی

نظریه ی عدالت جان رالز (John Rawls) نظریه ای عمیق و نیرومند در فلسفه سیاسی و اخلاق است. رالز در صورت بندی برداشت خود از عدالت به سنت قرارداد اجتماعی بر این است که (social contract) می گردد. مدعای اصلی در سنت قرارداد اجتماعی اجتماعات و نهادهای سیاسی همچون دولت و قوانین آن، از یک توافق نخستین میان افراد، شکل می گیرند و توجیه این نهادها هم به همین واسطه است. نظریه قرارداد اجتماعی برای پاسخ دادن به دو سئوال اصلی و بنیادین فلسفه ی سیاسی طراحی شده است

برای این فایل تا کنون نظری ارسال نشده است

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید

تعداد کاراکتر مجاز:

برچسب های مرتبط


فهرست کتابخانه نسل جوان ایران

تاییدیه های سایت


درگاه بانک ملت

شبکه های اجتماعی نسل جوان ایران


فن آوری های روز دنیا


آرشیو فن آوری های روز دنیا

جدیدترین اخبار سایت


پایگاه خبری نسل جوان ایران

مقالات برتر و منتخب کاربران